Zaloguj się
Login:
Hasło:

Platforma Moodle - rejestracja uczniów

Ekspert: Lechosław Hojnacki
Dodano: 2013-04-08 15:12:31

Pytanie do eksperta: Zaczynamy w szkole pracę z Moodle. Wszędzie spotykam się z informacją, że rejestracja użytkowników wymaga wpisania ich adresów mailowych. Wiem, że jest opcja korzystania z platformy w charakterze gościa – wówczas e-mail nie jest konieczny. Chodzi mi jednak o uczniów, którzy będą uczestniczyć w kursach jako klasy lub grupy (a w tym przypadku mail jest chyba niezbędny?).  W szkole podstawowej często czwarto czy piątoklasiści nie mają skrzynek mailowych.  Czy rzeczywiście adres mailowy jest warunkiem założenia konta użytkownika? Jeśli tak, to jak praktycznie rozwiązać problem w przypadku nieposiadających poczty elektronicznej uczniów? 

 
 
Lechosław Chojnacki: Można sobie wyobrazić korzystanie z Moodle z użyciem konta grupowego, jednak w tej sytuacji traci się niemal wszystkie potencjalne zalety Moodle nic nie zyskując, a w zamian wzrasta ryzyko kłopotów.
 
1. Konto gościa nie pozwala na żadną aktywność ucznia, zatem Moodle staje się tylko składnicą niepublicznych materiałów. To niewiele.
 
2. Zwykłe konto uczestnika traktowane jako grupowe oznacza, że wiele osób zna hasło do jednego konta – to ryzykowne z kilku przyczyn, a możliwości wykorzystania jakichkolwiek aktywności (funkcji interaktywnych) w takim układzie praktycznie nie istnieją wobec anonimowości i nieunikalności uczestników.
 
Dlatego w kwestii użytkowania Moodle jako platformy zdecydowanie opowiadam się za osobistymi kontami wszystkich uczestników. 
 
Rozumiem, że na początku można się obawiać dużej liczby kont, ale konta Moodle można zakładać i przypisywać do kursów przy pomocy prostych plików tekstowych utworzonych np. z arkusza kalkulacyjnego zawierającego listę uczniów (jeżeli będzie potrzebna instrukcja – podam). Zrobienie takich list dla klas jest bardzo sensowne – przydadzą się kilkakrotnie (np. do zapisywania i wypisywania uczniów z różnych kursów). 
 
Seryjne zakładanie kont (z pliku tekstowego) pozwala ominąć wymóg posiadania unikalnych kont e-mail przez uczniów. Z takiej listy Moodle przyjmie serię identycznych adresów e-mail. Bardzo jednak odradzam takie rozwiązanie, bo Moodle zażąda unikalnego adresu e-mail przy pierwszej próbie zmiany jakichkolwiek parametrów konta przez ucznia (np. hasła).
 
Szczerze radzę rozważenie sytuacji, w której każdy uczeń ma własne konto Moodle. Całe piękno platformy tkwi nie tyle w dostarczeniu uczniom materiałów, ile w możliwościach płynących z ich komunikacji, pytań i odpowiedzi. Rozmów między sobą, niekoniecznie z nauczycielami, przypominajek (ogłoszenia na "Forum aktualności" automatycznie wychodzą do uczniów e-mailem). Właściwie wszystko co dobre w Moodle, odnosi się do komunikacji indywidualnych osób. 
 
W szkole podstawowej często czwarto czy piątoklasiści nie mają skrzynek mailowych. 
 
Proszę pamiętać, że pokolenie cyfrowców nie "jeszcze" tylko "już" nie używa poczty elektronicznej. Mają nowocześniejsze i prostsze narzędzia komunikacji, E-mail jest do raczej wymuszonej ze "starszymi" (jak my) oraz urzędami. Stąd szkoła powinna uczyć używania e-maila. Serio! Zresztą bez e-maila tak naprawdę nie sposób skorzystać ze zdecydowanej większości współczesnych usług elektronicznych – nie da się założyć konta w dowolnym serwisie, firmie, banku, kupić czegoś w sklepie. Zupełnie jakbyśmy nie posiadali nazwiska. Myślę, że należy to po prostu szybko z uczniami nadrobić.
 
 Cytuję pierwszy z brzegu program dla klasy IV: 
"Uczniowie zakładają konta e-mail (o ile nie założyli ich na pierwszym poziomie edukacji) ze wskazaniem na pocztę Hotmail (ponieważ ta usługa nie stawia wymogu ukończenia 13 lat przez posiadacza konta)".
 
IV klasa, to raczej najwyższy czas na e-maila. Proszę się nie sugerować wymogiem ukończenia 13 lat w wielu amerykańskich serwisach. Wynika on po prostu z wygodnictwa firm wobec amerykańskiego prawa (zupełnie jak u nas produkty z napisem "grzechotka dla dzieci powyżej 3 lat życia" – w związku z naszymi przepisami dot. zabawek).
 
Czy rzeczywiście adres mailowy jest warunkiem założenia konta użytkownika?
 
Tak, jak niemal w każdej usłudze elektronicznej.
 
Jeśli tak, to jak praktycznie rozwiązać problem w przypadku nieposiadających poczty elektronicznej uczniów? 
 
W wersji najprostszej – poprosić żeby je sobie założyli. W wersji bardzo odpowiedzialnej i eleganckiej – przeprowadzić z nimi lekcję na temat bezpieczeństwa i etykiety e-maila, w tym np. dotyczącej dobrych haseł. Poprzedzić ją poproszeniem rodziców o zgodę na założenie konta e-mailowych przez dzieci. 
Jeżeli chcecie przestrzegać limitu wieku (zwykle 13 lat), to wybierzcie albo jeden z serwisów Microsoftu (live, hotmail, outlook), albo Yahoo (nie ma limitu wieku).
 
Osobiście optuję za Gmailem, bo ma wysokie bezpieczeństwo, znakomite systemy ostrzegania przed niebezpieczeństwami, znakomite filtry spamu, nie dołącza reklam oraz daje dostęp do znakomitych usług edukacyjnych. 
Limit wieku obowiązuje w Gmail.com, ale chyba nadal da się uzyskać bezpłatną usługę dla szkół. Ostatnio zmieniano jej zakres, ale warto spróbować czy się uda dostać, bo jest świetna.
 
 
 
 
Poniżej wzór zgody na założenie konta poczty elektronicznej, przekazany przez eksperta Andrzeja Grzybowskiego.
 
Zgoda na założenie konta poczty elektronicznej
 
Dyrektor Szkoły ………………….. zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na założenie/używanie poczty elektronicznej przez dziecko. Adres może być wykorzystywany przez ucznia między innymi w celu zakładania kont i logowania na portalach edukacyjnych oraz korzystania z usług elektronicznych służących pogłębianiu wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz komunikacji ze szkołą.
 
Adres email zostanie założony w usłudze ……. (tutaj podać nazwę konta np. gmail lub outlook oraz link do strony logowania).
 
Adres email dziecka:……………………………………………….. ………………(zostanie podany po założeniu konta pocztowego)
 
Imię i nazwisko dziecka Data i podpis rodzica (opiekuna prawnego)
............................................ ............................................