Zaloguj się
Login:
Hasło:

Blog is fun - minipodręcznik

Autor/ka (autor/ka opracowania): Katarzyna Korczak

 

 

 

 

Przygotowany przez naszego eksperta sześciostronicowy minipodręcznik dotyczący prowadzenia bloga i wykorzystania go podczas projektu. Znaleźć tu można wiele przykładów, porad, a także trochę blogowej teorii. Pozycja obowiązkowa dla każdego bloggera!
 

Dlaczego blogi?

Do ich niewątpliwych atutów należy łatwość w użytkowaniu, możliwośd błyskawicznego dostępu do internetowych notatek z każdego kooca świata, a nawet odkrycie talentu pisarskiego. Co ważne: założenie bloga jest niezwykle proste, podobnie jak późniejsza edycja jego zawartości; nie wiąże się z żadnymi kosztami – wiele serwisów pozwala utworzyć go za darmo.
Blogi służą jedynie rozrywce? Nic mylnego. Wirtualne wpisy rozwijają umiejętnośd składnej wypowiedzi, wyrażania swoich myśli, komentowania i zabierania głosu w internetowej przestrzeni. Integrują uczniów, dla których blogi mogą byd pierwszym krokiem w przełamaniu nieśmiałości w stosunku do rówieśników i nauczycieli.

 

Co można na blogu?

Piszcie relację z bieżących działań i tego, co robicie. Blog to doskonały dziennik dla projektów, które trwają przez kilka miesięcy – w ostatnim etapie można zapomnieć o istotnych rzeczach, które zadziały się na początku.

  • Dzielcie się sukcesami, ale i kłopotami, być może internauci znajdą rozwiązania, które Wy przeoczyliście.
  • Znaleźliście ciekawe linki, śmieszne filmy na YouTube, które chcielibyście „zapamiętać” – pokażcie je na blogu. Będą inspiracją nie tylko dla całej grupy, ale i dla innych uczniów.
  • Dzielcie się swoją wiedzą i zachęcajcie do wymiany opinii. Ten sam projekt można zrealizować na kilka sposobów, zapytajcie, jak zrobiliby to inni.
  • Dołączcie formalną dokumentację. Nauczyciel prowadzący Waszą grupę wymaga tzw. karty projektu, w której opiszecie konkretne działania i ich efekty? Nic łatwiejszego. Wykorzystajcie jeden z widżetów (karta projektu) i pokażcie ją na blogu. Interaktywna karta może być edytowana przez autora bloga w każdej chwili (lub przez każdego ucznia z grupy projektowej), a na koniec wydrukowana i przedstawiona nauczycielowi. Z wpisów do karty natychmiast zorientujecie się, na jakim etapie znajduje się Wasz projekt, czy w terminie wykonujecie wszystkie zadania i jak wiele pracy jeszcze przed Wami.
  • Zaproście na bloga Waszego nauczyciela. Tutaj możecie umawiać się na konsultacje, a nawet przeprowadzać je na blogowych kartach.
  • WIDŻETY: to osobny temat. Jeśli zdecydowaliście się pisać bloga, musicie koniecznie odwiedzić „krainę widżetów”. Co to są widżety? Jak pisze PC World, to miniaturowe aplikacje, które wykonują proste zadanie, zazwyczaj atrakcyjne wizualnie i przydatne w codziennej pracy z komputerem i blogiem (widżetem jest np. program wyświetlający zegar na pulpicie). Są dzisiaj tak popularne, że doczekały się własnej encyklopedii, dostępnej pod adresem www.widgipedia.com . Po co Wam widżety na blogu? Bo to kolorowe, efektowne drobiazgi, którymi mogą pobawić się Wasi czytelnicy i nieco odetchnąć od lektury wpisów.

Nie zapomnijcie oczywiście o widżecie przygotowanym przez nas – karcie projektu i karcie działania.

Jeszcze więcej o blogowaniu w załączonym materiale.

 

 

 

Plik: pobierz

Etapy Edukacyjne: Edukacja wczesnoszkolna (klasy 1-3), Edukacja szkolna (4-6), Gimnazjum, Ponadgimnazjalny,

Typ materiału: Poradniki, Projekt i inne metody nauczania, Aplikacje i programy,